RESOLUCIÓ ISP/3192/2024, de 2 de setembre, de convocatòria mitjançant concurs oposició lliure per cobrir places de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del cos de Mossos d'Esquadra (convocatòria 46/24).
Atès l'Acord GOV/96/2024, de 30 d'abril, pel qual s'aprova l'oferta d'ocupació pública de la Generalitat de Catalunya per al 2024;
Atès el que disposen la Llei 10/1994, d'11 de juliol, de la Policia de la Generalitat – Mossos d'Esquadra; el Decret legislatiu 1/1997, de 31 d'octubre, pel qual s'aprova la refosa en un text únic dels preceptes de determinats textos legals vigents a Catalunya en matèria de funció pública; el Decret 28/1986, de 30 de gener, del Reglament de selecció de personal de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i la resta de normativa d'aplicació general;
Atès el Pla d'igualtat dins del cos de Mossos d'Esquadra, cal fer palès que la igualtat i el respecte a la diversitat formen part dels principis en què se sustenten les polítiques i actuacions de la Direcció General de la Policia i configuren el compromís institucional ferm i decidit d'impulsar i fomentar les mesures necessàries per tal d'aconseguir la igualtat d'oportunitats a la Policia de la Generalitat – Mossos d'Esquadra. Amb aquest compromís es vol incentivar que tant homes com dones es presentin a les diferents convocatòries per avançar de manera efectiva en la construcció del cos que es vol: inclusiu, paritari, modern i representatiu de la societat.
Atès el que estableix l'article 20.2 de la Llei 10/1994, d'11 de juliol, així com l'article 1.i) de la Resolució INT/81/2011, de 18 de gener, de delegació de competències del conseller d'Interior en el secretari general del Departament d'Interior,
Resolc:
Convocar, mitjançant concurs oposició lliure, 900 places de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del cos de Mossos d'Esquadra (grup C, subgrup C1), de conformitat amb el contingut de les bases que consten als annexos 1 i següents.
Contra aquesta Resolució i les seves bases, que exhaureixen la via administrativa, les persones interessades poden interposar, potestativament, recurs de reposició davant el mateix òrgan que les ha dictat en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, o bé directament recurs contenciós administratiu, davant la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Igualment, les persones interessades poden interposar qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.
Barcelona, 2 de setembre de 2024
P. d. (Resolució INT/81/2011, de 18 de gener, DOGC núm. 5802, de 24.1.2011)
Tomás Carrión Bernal
Secretari general
Annex 1
Bases
—1 Normes generals
1.1 S'obre la convocatòria per cobrir 900 places de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del cos de Mossos d'Esquadra, de les quals 360 es reserven per ser proveïdes per dones. Les places reservades que no es cobreixin acreixeran la resta de les no reservades.
La participació per a les places reservades a les dones vindrà determinada pel sexe que consti en el document identificatiu (DNI/NIE).
1.2 L'àmbit de destinació de les persones que ocupin els llocs de treball és el comprès a tot el territori de Catalunya.
1.3 Les funcions que han d'exercir les persones participants que siguin nomenades funcionàries són les que s'atribueixen als mossos d'esquadra a l'article 12 de la Llei 10/1994, d'11 de juliol, de la Policia de la Generalitat – Mossos d'Esquadra, i d'acord amb el que estableixen els apartats 1.d) i 2 de l'article 19 de la mateixa Llei.
—2 Requisits per participar a la convocatòria
2.1 Les persones participants han de complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola d'acord amb la legislació vigent.
b) Haver complert 18 anys i no superar l'edat establerta per a la jubilació forçosa.
c) Tenir el títol de batxillerat, de tècnic/a o un altre d'equivalent o superior. Si es tracta d'un títol obtingut a l'estranger, cal disposar de l'homologació corresponent de l'òrgan competent.
d) Tenir l'aptitud psicofísica adequada per exercir la funció policial i no estar inclòs en cap causa d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica de les que consten a l'annex 3.
e) No tenir antecedents penals, ni trobar-se en inhabilitació absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial ferma.
f) No haver estat separades, mitjançant expedient disciplinari, del servei de qualsevol de les administracions públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes.
g) Haver satisfet la taxa d'inscripció que correspongui, d'acord amb el que estableix la base 3.2.1, sempre que no es trobin en el supòsit d'exempció establert a la base 3.2.2.
h) Comprometre's a portar armes mitjançant una declaració jurada.
i) Tenir el permís de conduir vehicles de la classe B, en vigor, o permisos equivalents segons la normativa aplicable, de tipus ordinari, d'acord amb l'article 46 del Reial decret 818/2009, que aprova el Reglament general de conductors.
2.2 Per a l'admissió en aquesta convocatòria, les persones participants han de complir tots els requisits el dia de finalització del termini de presentació de sol·licituds, excepte l'especificat a la base 2.1.i) (permís de conduir), que s'ha de complir dins el termini de presentació de la documentació acreditativa dels requisits, previst a la base 6.3.2. Aquest termini es farà públic en el moment de publicar la relació de persones convocades a la fase de formació.
En tots els casos, aquests requisits s'han de mantenir fins a la presa de possessió com a funcionari o funcionària de carrera.
Les persones participants que no compleixin algun dels requisits seran excloses de la convocatòria.
—3 Participació en la convocatòria
3.1 Sol·licitud de participació i termini de presentació.
La sol·licitud de participació s'ha de tramitar de manera telemàtica accedint a l'adreça http://mossos.gencat.cat, mitjançant el formulari habilitat a l'efecte i seguint les instruccions que proporciona la mateixa aplicació. Les sol·licituds de participació tramitades i enviades de manera telemàtica queden registrades automàticament en el Registre general electrònic.
Només es pot presentar una sol·licitud. Un cop presentada, qualsevol correcció o modificació s'ha de tramitar d'acord amb el que estableix la base 8.2.
El termini per presentar la sol·licitud de participació és de vint dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria al DOGC.
3.2 Taxa d'inscripció.
3.2.1 Import i mitjans de pagament.
a) Import de la taxa d'inscripció.
L'import de la taxa d'inscripció, d'acord amb el que estableixen l'Ordre INT/102/2023, de 27 d'abril, per la qual es dona publicitat a les taxes vigents que gestiona el Departament d'Interior durant l'any 2023; la Llei 2/2023, de 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, i la resta de normativa aplicable, és un dels següents:
- Ordinària: 46,45 euros.
- Amb bonificació per membre de família monoparental o de família nombrosa de categoria general: 32,55 euros.
- Amb bonificació per membre de família monoparental o de família nombrosa de categoria especial i per a les dones que acreditin la condició de víctima de violència masclista, i també per als fills o filles que en depenguin: 23,25 euros.
b) Mitjans de pagament.
El pagament de la taxa d'inscripció es pot fer per qualsevol dels mitjans que s'especifiquen a continuació:
- En línia amb targeta bancària, un cop enviada la sol·licitud de participació telemàtica, emplenant directament l'apartat “Mitjançant targeta de crèdit/dèbit”.
- Carta de pagament: un cop enviada la sol·licitud de participació telemàtica s'ha d'imprimir la carta de pagament i abonar la taxa d'inscripció a través dels caixers automàtics de qualsevol oficina de l'entitat col·laboradora Caixabank, SA.
El pagament de la taxa s'ha de fer dins el termini de presentació de sol·licituds de participació.
Dins el termini de presentació d'al·legacions a les llistes provisionals de persones admeses i excloses, les persones que hagin estat excloses perquè no han pagat la taxa hauran de fer el pagament quan rebin el requeriment de l'Administració, si han estat excloses perquè el pagament és incomplet hauran de completar-lo quan rebin el requeriment de l'Administració, i si han estat excloses perquè no han acreditat la bonificació o exempció de la taxa hauran de presentar la documentació acreditativa a través del tràmit habilitat per a això o bé fer el pagament quan rebin el requeriment de l'Administració.
La manca de pagament, el pagament incomplet de la taxa d'inscripció o la no acreditació de la bonificació de la taxa d'inscripció comporten l'exclusió de la persona participant de la convocatòria.
No és procedent la devolució de la taxa d'inscripció en els supòsits d'exclusió de la convocatòria per una causa imputable a la persona participant.
3.2.2 Exempció de la taxa d'inscripció.
Estan exemptes de pagar la taxa d'inscripció les persones participants que, dins el termini de presentació de sol·licituds de participació, estiguin inscrites com a desocupades i no percebin cap prestació econòmica per aquest concepte.
A l'efecte de gaudir d'aquesta exempció, les persones participants han de marcar a la sol·licitud de participació el requadre “atur sense cap prestació econòmica”.
Si la persona participant s'oposa a la consulta esmentada a la base 3.3 o si l'òrgan convocant no pot verificar aquestes dades perquè no estan gestionades per organismes de la Generalitat de Catalunya, ha de presentar la documentació justificativa corresponent, d'acord amb el que estableix la base 8.2.
3.2.3 Bonificació de la taxa d'inscripció.
A l'efecte de gaudir de les possibles bonificacions, les persones participants han de marcar a la sol·licitud de participació els requadres corresponents de bonificació de la taxa d'inscripció i indicar el número de títol i la data final de validesa perquè l'òrgan convocant verifiqui les dades que acrediten la bonificació.
Les dones participants que acreditin la condició de víctima de violència masclista o els fills o filles participants que en depenguin poden gaudir d'una bonificació sobre la taxa. A aquest efecte, han de presentar la documentació que acrediti aquest dret, d'acord amb el que estableix la base 8.2, dins el termini de presentació de sol·licituds de participació.
Si la persona participant s'oposa a la consulta esmentada a la base 3.3 o si l'òrgan convocant no pot verificar aquestes dades perquè no estan gestionades per organismes de la Generalitat de Catalunya, ha de presentar, d'acord amb el que estableix la base 8.2, dins el termini de presentació de sol·licituds de participació, una còpia de la documentació que acrediti el dret a gaudir de la bonificació de la taxa d'inscripció.
3.3 Consulta i comprovació de dades i documents.
La presentació de la sol·licitud de participació en aquesta convocatòria comporta l'autorització perquè l'òrgan convocant, mitjançant la Plataforma d'Integració i Col·laboració Administrativa (PICA) i en nom de la persona participant, consulti les dades del document d'identificació, la titulació, les dades del Registre central de penats, el permís de conduir i els documents que permeten, si escau, l'exempció o bonificació de la taxa d'inscripció.
No obstant això, la persona participant pot fer constar, a l'apartat corresponent de la sol·licitud de participació, l'oposició expressa a la consulta i comprovació de les dades i dels documents esmentats anteriorment.
En aquest cas, haurà d'aportar, dins el termini de presentació de sol·licituds de participació, una còpia del document identificatiu (DNI/NIE) i, en el cas que hagi sol·licitat l'exempció o la bonificació de la taxa d'inscripció, la documentació que acrediti les condicions per poder gaudir-ne.
A més, també haurà de presentar la titulació, el certificat d'antecedents penals del Registre central de penats i el permís de conduir, d'acord amb el que disposa la base 2.1.
En compliment del que disposa l'article 23.1 de la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, en cas que el gènere que consta en el document identificatiu (DNI/NIE) de la persona participant no es correspongui amb el gènere amb el qual s'identifica, aquesta haurà d'adreçar al tribunal qualificador, en el moment de presentar la sol·licitud de participació, un escrit que indiqui aquesta circumstància.
3.4 Protecció de dades de caràcter personal.
En compliment de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal, les dades personals que facilitin les persones participants en les seves sol·licituds, així com en altra documentació que puguin aportar i, si escau, les que es puguin generar com a conseqüència de la seva participació en aquesta convocatòria s'inclouran en el tractament Registre de convocatòries de selecció de personal del cos de Mossos d'Esquadra RECSP CME, del qual és responsable la Direcció General de la Policia i que té fer finalitat “registrar i gestionar les convocatòries d'ingrés, de promoció interna i de provisió de llocs de treball del cos de Mossos d'Esquadra; fer el seguiment dels candidats, dels processos i dels resultats de les convocatòries d'ingrés, de promoció interna i de provisió de llocs de treball del cos de Mossos d'Esquadra; elaborar llistes d'admesos, exclosos, exempts i convocats a les proves, i de resultats de les proves; creació de fitxers amb els resultats per ser consultats en la pàgina web www.mossos.cat; elaborar estadístiques, i elaborar informes”. Les dades podran ser cedides d'acord amb la normativa aplicable.
Les persones participants poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió i limitació davant la persona titular de la Direcció General de la Policia mitjançant la petició genèrica (https://web.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/Peticio-generica), que han de presentar amb signatura electrònica i indicant expressament en el motiu de la petició el dret sol·licitat en relació amb el tractament Registre de convocatòries de selecció de personal del cos de Mossos d'Esquadra RECSP CME.
La resta de dades a què es refereix l'article 13 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril, es poden obtenir accedint a la informació detallada del tractament publicada al web del Departament d’Interior i Seguretat Pública (https://interior.gencat.cat/ca/el_departament/Proteccio_dades_personals/informacio-detallada-dels-tractaments/llistat_per_responsables/registre-de-convocatories-de-seleccio-del-personal-del-cos-de-mossos-desquadra-recsp-cme/).
—4 Tribunal qualificador
4.1 El tribunal qualificador està format per les persones següents:
Vocals titulars:
1. Esperança Cartiel Armida
2. Miquel Esquius Miquel
3. Mònica Castells Cervelló
4. Àlex Bas Vilafranca
5. Mònica Luis Godó
6. Cristina Manresa Llop
7. Marc Tortellà Muns
8. Carles Gené Ogazón
9. Albert Moya Salazar
10. Albert Gómez Arcas
11. Peggy Roig López
12. Ana Santaularia Morros
13. Montserrat Estruch López
14. Jordi Ferret Cardella
15. Jennifer Mercadé Sánchez
Vocals suplents:
1. Tomàs Colom Noëlle
2. Alicia Moriana López
3. Gemma Clarisó Sabanes
4. Àngels Roman Benito
5. Roser Talaverón i Planas
6. Jesús Requena Hidalgo
7. Jordi Hosta Pallarès
8. Albert Llorens Sánchez
9. Marta Planella Pons
10. Montserrat Badia Mas
11. Eva Joaniquet Tamburini
12. Marta García Elias
13. Sílvia Catà Culubret
14. Miquel Àngel García Alvira
15. Maria Franco González
Hi actua com a presidenta Esperança Cartiel Armida i, en absència seva, com a president suplent, Miquel Esquius Miquel.
4.2 Així mateix, formaran part del tribunal qualificador, com a titular i suplent respectivament, en qualitat d'assessores en matèria lingüística, amb veu però sense vot, les persones següents:
Anna Morales López.
Àngela Cotano Gascó.
4.3 L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal qualificador i dels tribunals auxiliars s'han d'ajustar al que estableixen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
4.4 El tribunal qualificador no es pot constituir ni actuar sense l'assistència, com a mínim, de vuit dels seus membres.
4.5 El tribunal qualificador ha d'escollir un dels seus membres perquè actuï com a secretari.
4.6 De totes les sessions del tribunal qualificador, se n'ha d'estendre l'acta corresponent.
4.7 Les persones que formen part del tribunal qualificador i el personal col·laborador en la realització de les proves tenen dret a percebre les assistències que estableix el Decret 138/2008, de 8 de juliol, d'indemnitzacions per raó del servei.
4.8 El tribunal qualificador pot acordar, si ho creu convenient, la incorporació de persones assessores especialistes, amb veu però sense vot, perquè col·laborin en la seva especialització tècnica en la realització i valoració de les proves.
4.9 El tribunal qualificador pot convocar personalment les persones participants per tal d'aclarir punts dubtosos de les capacitats o altres aspectes de la documentació que hagin aportat, quan ho consideri convenient.
4.10 El tribunal qualificador pot exigir a les persones participants la seva identificació en qualsevol moment de la convocatòria.
4.11 El tribunal qualificador, si té coneixement fefaent que alguna de les persones participants no reuneix la totalitat dels requisits exigits en aquesta convocatòria o ha pogut incórrer en inexactituds o falsedats, proposarà a la persona titular de la Secretaria General del Departament d'Interior i Seguretat Pública l'exclusió de la persona participant de la convocatòria. Les inexactituds o falsedats comprovades es posaran en coneixement de les autoritats competents als efectes pertinents.
4.12 El tribunal qualificador pot esmenar en qualsevol moment de la convocatòria els errors materials, de fet i aritmètics.
4.13 A més del que estableix la base 6.1.5, en qualsevol moment de la convocatòria i amb caràcter previ al nomenament de funcionar o funcionària de carrera, les persones participants podran ser sotmeses a totes les proves mèdiques o psicotècniques que siguin necessàries per tal de comprovar l'adequació al quadre d'exclusions per manca d'aptitud psicofísica de l'annex 3. Així mateix, les persones participants hauran d'aportar tots els informes mèdics que se'ls requereixi per tal de poder avaluar la seva aptitud psicofísica. Si de les proves practicades o de les aportades per la persona participant s'acredita que incorre en alguna de les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica, el tribunal qualificador proposarà a la persona titular de la Secretaria General l'exclusió de la persona participant de la convocatòria.
4.14 A més del que estableix la base 6.1.6, en qualsevol moment de la convocatòria i amb caràcter previ al nomenament com a funcionari o funcionària de carrera, les persones participants podran ser sotmeses a la comprovació dels tatuatges. Si amb la comprovació s'acredita que compleix l'exclusió descrita a la base 6.1.6, el tribunal qualificador proposarà a la persona titular de la Secretaria General l'exclusió de la persona participant de la convocatòria.
4.15 El tribunal qualificador exclourà de la convocatòria les persones participants que durant el transcurs de la convocatòria tinguin conductes contràries a la bona fe o orientades a desvirtuar els principis d'equitat i igualtat o altres comportaments que alterin el desenvolupament normal de la convocatòria.
En cas que hi hagi indicis raonables i fonamentats que l'actuació d'alguna persona aspirant s'ha fet emparant-se de forma fraudulenta en la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI, o en qualsevol altre tipus de frau de llei, l'òrgan competent pot acordar l'exclusió d'aquesta persona aspirant del procés selectiu, prèvia instrucció d'un expedient amb audiència o compareixença de la persona interessada.
Així mateix, el tribunal qualificador ho comunicarà a l'òrgan competent per tal que es pugui notificar a la Fiscalia i a aquells altres òrgans que, per raó de la matèria, consideri oportuns.
4.16 En els casos en què s'hagi incoat un procediment penal o s'hagi obert un expedient disciplinari contra una persona participant, el tribunal qualificador podrà acordar la suspensió de la realització de la fase de formació o de la fase de pràctiques, o el seu ajornament si encara no s'han iniciat, fins a conèixer el resultat del procediment penal o de l'expedient disciplinari. Així mateix, també podrà acordar la suspensió del nomenament com a funcionari o funcionària de carrera.
Si els fets provats en el procediment penal o l'expedient disciplinari són constitutius de comportaments o conductes contraris als principis, valors i competències establerts en el Codi d'ètica de la Policia de Catalunya (Acord GOV/25/2015, de 24 de febrer), el tribunal qualificador també podrà acordar l'exclusió de la convocatòria.
4.17 El tribunal qualificador, amb caràcter general, publicarà les actuacions que requereixen notificació a les persones participants als registres del Departament d'Interior i Seguretat Pública, de la Direcció General de la Policia i dels serveis territorials del Departament d'Interior i Seguretat Pública.
Amb aquesta publicació es considera feta la notificació oportuna a les persones participants i s'inicien els terminis a l'efecte de possibles recursos.
4.18 El tribunal qualificador aprovarà i farà públics els criteris de valoració i correcció de les diferents fases d'aquesta convocatòria que siguin aplicables i no s'estableixin expressament en aquestes bases.
4.19 Les actuacions dels membres del tribunal qualificador, així com les de les persones assessores, es regeixen per la Resolució PRE/1663/2024, de 30 d'abril, per la qual s'aproven les normes de conducta i criteris d'actuació dels membres i persones assessores dels tribunals qualificadors encarregats de fer i de qualificar les proves dels processos de selecció de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.
4.20 Als efectes de comunicacions i altres incidències, el tribunal qualificador té la seu a la Direcció General de la Policia (travessera de les Corts, 319-321, 08029 Barcelona), la qual ha de prestar el suport material i tècnic necessari per a la seva actuació.
—5 Desenvolupament de la convocatòria
5.1 Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds de participació, la persona titular de la Secretaria General, en el termini màxim d'un mes, aprovarà la llista provisional, diferenciant entre les places reservades a les dones i la resta, de les persones admeses i excloses de la convocatòria, amb indicació dels motius d'exclusió, mitjançant una resolució que es publicarà al DOGC. En aquesta resolució també s'indicaran els llocs on s'exposarà la llista esmentada.
5.2 Les persones participants disposen d'un termini de deu dies hàbils, a comptar de l'endemà de la data de publicació de la llista provisional de persones admeses i excloses, per formular les al·legacions que considerin pertinents adreçades a esmenar els defectes que s'hagin pogut produir a la llista o per aportar la documentació requerida per la convocatòria, d'acord amb el que estableix la base 8.2.
En el cas que les persones excloses no esmenin dins d'aquest termini els defectes que se'ls imputen o no aportin la documentació preceptiva que n'hagi motivat l'exclusió, es considerarà que desisteixen de la seva sol·licitud de participació.
En tot cas, i a fi d'evitar errors, les persones participants han de comprovar de manera fefaent, no només que no figuren com a excloses a la llista provisional de persones admeses i excloses de la convocatòria, sinó que, a més, hi consten com a admeses.
En el cas que una persona participant no aparegui a la llista provisional de persones admeses i excloses, a l'hora de formular la reclamació corresponent ha d'adjuntar el justificant de recepció de la sol·licitud presentada, en la qual hi ha de constar el codi de tràmit i el número i la data de registre.
5.3 Una vegada transcorreguts quinze dies des de la finalització del termini fixat a la base 5.2, la persona titular de la Secretaria General, mitjançant una resolució que es publicarà al DOGC, aprovarà la llista definitiva de persones admeses i excloses de la convocatòria, diferenciant entre les places reservades a les dones i la resta, i amb indicació dels motius d'exclusió. En aquesta resolució també s'indicaran la data, l'hora i el lloc de realització de la primera prova de la fase d'oposició i els llocs on s'exposarà la llista esmentada. Amb la publicació de la llista definitiva s'estimaran o desestimaran les al·legacions presentades a la llista provisional de persones admeses i excloses.
5.4 D'acord amb el que disposa l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la publicació al DOGC de les resolucions esmentades i l'exposició de les llistes en els llocs que s'indiquin a les mateixes resolucions es considera realitzada la notificació oportuna a les persones interessades i s'inicia el còmput dels terminis als efectes de possibles reclamacions o recursos.
5.5 L'ordre d'actuació de les persones participants en les proves s'iniciarà per la primera persona el primer cognom de la qual comenci per la lletra “U”, de conformitat amb la Resolució PRE/714/2024, de 7 de març (DOGC núm. 9120, de 12.3.2024).
5.6 La data, l'hora i el lloc de realització de la segona prova i següents els determinarà el tribunal qualificador i es publicaran juntament amb els resultats de la prova anterior.
5.7 Les persones participants, per realitzar les proves de la fase d'oposició, s'han d'identificar mitjançant la presentació del DNI, del passaport o del permís de conduir, originals. El tribunal qualificador en pot exigir la presentació en qualsevol moment. La manca de presentació d'aquesta documentació comporta l'exclusió automàtica de la persona participant de la convocatòria.
5.8 Per a cadascuna de les proves, el tribunal qualificador farà una única crida. Les persones participants que no compareguin a la crida en la data, l'hora i el lloc assenyalats seran excloses automàticament de la convocatòria.
Per a les proves que consten de diversos exercicis o subproves, l'absència o retard en aquests suposarà l'exclusió automàtica de la convocatòria.
—6 Sistema de selecció i qualificacions
El sistema de selecció de la convocatòria és el de concurs oposició.
La convocatòria consta de les quatre fases que es descriuen a continuació:
- Primera fase: oposició.
- Segona fase: concurs.
- Tercera fase: formació.
- Quarta fase: pràctiques.
6.1 Fase d'oposició.
La fase d'oposició consta de quatre proves obligatòries. La puntuació màxima d'aquesta fase és de 33 punts.
6.1.1 Primera prova.
La primera prova consisteix a fer les subproves següents:
a) Subprova de coneixements, de caràcter obligatori i eliminatori.
Consisteix a respondre un qüestionari tipus test de 30 preguntes sobre el contingut del temari publicat al DOGC núm. 7382, d'1.6.2017, mitjançant la Resolució INT/1219/2017, de 29 de maig, per la qual s'aprova i es fa públic el temari de la convocatòria mitjançant oposició lliure per cobrir places de la categoria de mosso/a de l'escala bàsica del cos de Mossos d'Esquadra.
Cada pregunta té quatre alternatives de resposta de les quals només una és correcta. Totes les respostes correctes tenen el mateix valor. Les preguntes que es deixin en blanc no resten i les respostes errònies descompten una quarta part del valor d'una resposta correcta.
Per calcular la puntuació d'aquesta subprova s'aplica la fórmula següent:
P=puntuació.
C=nombre de respostes correctes.
I=nombre de respostes incorrectes.
PM=puntuació màxima assolible.
N=nombre de preguntes.
El temps per fer aquesta subprova és de 35 minuts.
La puntuació d'aquesta subprova és de 0 a 10 punts. Per obtenir la qualificació d'apte s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 4 punts.
b) Subprova aptitudinal, de caràcter obligatori i eliminatori.
Consisteix a respondre un qüestionari tipus test de 80 preguntes adreçat a avaluar els processos de raonament i les aptituds intel·lectuals de la persona participant. S'hi avaluarà el raonament abstracte, el raonament espacial, l'aptitud verbal, l'aptitud numèrica i l'aptitud perceptiva.
Cada pregunta té quatre alternatives de resposta de les quals només una és correcta. Totes les respostes correctes tenen el mateix valor i les preguntes que es deixin en blanc i les incorrectes no descompten.
El temps per fer aquesta subprova és de 35 minuts.
La puntuació d'aquesta subprova es de 0 a 10 punts. Per obtenir la qualificació d'apte s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 5 punts.
c) Subprova de coneixements d'idiomes, de caràcter voluntari i no eliminatori.
Consisteix a respondre un qüestionari tipus test adreçat a avaluar la comprensió oral dels idiomes següents: alemany, amazic, anglès, àrab dialectal (dàrija), bengalí, francès, italià, mandinga, panjabi, romanès, rus, tagàlog, ucraïnès, urdú/hindi, wòlof i xinès (mandarí).
Les persones participants, després d'haver escoltat una gravació en l'idioma corresponent, han de respondre un bloc de sis preguntes per cada idioma a avaluar.
Les persones participants podran optar per respondre, com a màxim, el bloc de preguntes de dos d'aquests idiomes.
Cada pregunta té quatre alternatives de resposta de les quals només una és correcta. Totes les respostes correctes tenen el mateix valor de 0,25 punts. Les preguntes que es deixin en blanc no resten i les respostes errònies descompten una quarta part del valor d'una resposta correcta (0,0625 punts).
Cada bloc de preguntes corresponents a un idioma té una puntuació màxima d'1,5 punts.
La puntuació màxima d'aquesta subprova és de 3 punts i serà el resultat de sumar les dues puntuacions aconseguides en cada bloc dels idiomes escollits.
Qualificació de la primera prova:
Per a les places reservades a les dones, seran aptes en la primera prova les dones participants que hagin estat aptes en la subprova de coneixements i en la subprova aptitudinal, i d'aquestes, les 2.016 dones que hagin obtingut les millors puntuacions en la suma de la puntuació obtinguda en les subproves de coneixements, aptitudinal i de coneixements d'idioma. En cas d'empat de puntuació en la posició 2.016, seran aptes en la primera prova totes les persones empatades en aquesta puntuació.
Per a les places no reservades, seran aptes en la primera prova les persones participants que hagin estat aptes en la subprova de coneixements i en la subprova aptitudinal, i d'aquestes, les 3.024 persones participants, descomptant-ne les dones ja aptes per la via de les places reservades, que hagin obtingut les millors puntuacions en la suma de la puntuació obtinguda en les subproves de coneixements, aptitudinal i de coneixements d'idioma. En cas d'empat de puntuació en la posició 3.024, seran aptes en la primera prova totes les persones empatades en aquesta puntuació.
En el cas que, per a les places reservades a les dones, el nombre de dones declarades aptes sigui inferior a 2.016, la diferència fins a aquesta xifra acreixerà el nombre de places ofertes a la resta; i a l'inrevés per a les places no reservades, en el cas que el nombre de persones participants declarades aptes sigui inferior a 3.024.
6.1.2 Segona prova: física.
Les persones participants aptes en la primera prova seran convocades a realitzar la prova física, que és obligatòria i eliminatòria.
La prova física consisteix a realitzar els exercicis físics següents:
- Circuit d'agilitat.
- Pressió sobre banc.
- Cursa de llançadora.
A l'annex 2 s'especifiquen l'objectiu, la descripció, les normes, la valoració i els barems de cada exercici físic.
En aquesta prova el tribunal qualificador compta amb l'assessorament de professionals especialitzats en educació física.
Per fer la prova, les persones participants s'hi han de presentar amb roba i calçat esportius.
Així mateix, les persones participants assumeixen la responsabilitat de complir les condicions físiques necessàries per desenvolupar els exercicis físics que es descriuen a l'annex 2.
Les persones participants no podran provar cap element o material abans de fer els exercicis físics.
Quan es consideri oportú i de manera aleatòria, el tribunal qualificador podrà fer les proves de consum de substàncies o de grups farmacològics prohibits, d'estimulants o de qualsevol altre tipus de dopatge destinat a augmentar la capacitat física o a modificar els resultats de la prova segons les normes del Consell Superior d'Esports. El fet de donar positiu en alguna d'aquestes substàncies o de negar-se a sotmetre's a aquestes proves comporta l'exclusió automàtica de la convocatòria.
Els percentatges de puntuació dels exercicis físics sobre el total de la prova física són els següents: 33,33% per al circuit d'agilitat, 33,33% per a l'exercici de pressió sobre banc i 33,33% per a la cursa de llançadora.
Cada exercici físic es puntua de 0 a 10 punts segons els barems establerts a l'annex 2. La puntuació total de la prova física s'obté de sumar la puntuació de cada un dels exercicis físics tenint en compte el percentatge de cada exercici físic respecte a la puntuació total de la prova física.
Les persones participants han de realitzar els tres exercicis físics i en cadascun han d'aconseguir una puntuació mínima d'1 punt. Les persones que no obtinguin una puntuació mínima d'1 punt en cada un dels exercicis físics seran excloses de la convocatòria.
Qualificació de la prova: la puntuació de la prova física és de 0 a 10 punts. Per superar-la s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 5 punts. Les persones que no la superin seran excloses de la convocatòria.
Les participants convocades a la realització de la prova física que acreditin que estan embarassades o que no s'han complert les setze setmanes des del naixement del fill poden sol·licitar l'ajornament de la prova física. La sol·licitud d'ajornament s'ha d'adreçar al tribunal qualificador, d'acord amb el que estableix la base 8.2, abans de la data de realització de la prova física, i ha d'anar acompanyada, obligatòriament, d'un certificat mèdic.
Un cop el tribunal qualificador hagi concedit l'ajornament, la participant continuarà en el procés amb la realització de la resta de proves en les dates que acordi el tribunal qualificador i segons el que estableixen aquestes bases.
Per obtenir la qualificació d'apte en la fase d'oposició, la participant haurà de superar totes les proves, i aquesta qualificació quedarà condicionada a superar la prova física i a obtenir la puntuació necessària per ser convocada a la tercera prova. En cas de resultar no apta en una de les proves, la participant quedarà exclosa de la convocatòria.
Una vegada desaparegudes les causes que van motivar l'ajornament, la participant haurà de sol·licitar al tribunal qualificador la realització de la prova física.
Si la participant fa la petició abans que es publiqui la llista de persones participants proposades per realitzar la fase de formació, el tribunal qualificador la convocarà a la prova física. Si supera la prova física, es comprovarà si té la puntuació necessària per ser convocada a la tercera prova. Si és així, s'incorporarà a la resta de persones participants que optin a ser convocades a la realització de la fase de formació.
Si la participant fa la petició després que es publiqui la llista de persones participants proposades per realitzar la fase de formació, el tribunal qualificador no la convocarà a la prova física de la convocatòria en curs i la participant haurà de presentar la sol·licitud de participació en la següent convocatòria d'accés a la categoria de mosso/a. En aquest cas, farà la prova física juntament amb la resta de participants.
Si supera la prova física en la convocatòria següent, s'identificarà la posició obtinguda en la primera prova (subprova de coneixements, aptitudinal i d'idiomes) de la convocatòria inicial i se li atribuirà la puntuació corresponent a aquesta posició en la convocatòria següent. A aquesta puntuació s'hi sumarà la puntuació obtinguda en la prova física i es comprovarà si amb la puntuació resultant pot ser convocada a la tercera prova de la convocatòria en la qual participa. Si és així, quedarà exempta de realitzar les proves superades en la convocatòria inicial i s'incorporarà a la resta de persones participants que optin a ser convocades a la fase de formació.
6.1.3 Tercera prova. Adequació psicoprofessional.
Pel que fa a les places reservades a les dones, seran convocades a realitzar la prova d'adequació psicoprofessional les 1.420 dones que, d'entre les aptes en la prova física, hagin obtingut les millors puntuacions en la suma de les puntuacions de la primera i de la segona prova. En cas d'empat de puntuació en la posició 1.420, seran convocades totes les dones empatades en aquesta puntuació.
Pel que fa a les places no reservades, seran convocades a realitzar la prova d'adequació psicoprofessional les 2.130 persones participants que, d'entre les aptes de la prova física, descomptant-ne les dones ja proposades per a la realització de la prova d'adequació psicoprofessional per la via de les places reservades a les dones, hagin obtingut les millors puntuacions en la suma de les puntuacions de la primera i de la segona prova. En cas d'empat de puntuació en la posició 2.130, seran convocades totes les persones empatades en aquesta puntuació.
En el cas que el nombre de dones convocades sigui inferior a 1.420, la diferència fins a aquesta xifra acreixerà el nombre de places ofertes a la resta; i a l'inrevés, en el cas que el nombre de persones participants convocades sigui inferior a 2.130.
La prova d'adequació psicoprofessional consisteix en la realització d'un test de competències i d'una entrevista per avaluar el grau d'adequació de la persona participant a les competències corresponents a la categoria de mosso/a.
En cap cas l'avaluació del resultat de l'entrevista estarà condicionada o vinculada de manera exclusiva al test de competències, el qual constitueix un element previ per orientar, si es considera convenient, el contingut d'aquesta.
En l'entrevista s'obté informació en relació amb el desenvolupament personal i professional de la persona participant per objectivar la presència o absència de comportaments associats a les competències d'aquesta categoria.
Es valoren les competències següents: responsabilitat i orientació a la qualitat, cooperació i treball en equip, autonomia i iniciativa, resolució de problemes, orientació de servei a les persones, adaptabilitat i flexibilitat, autocontrol i resistència a la pressió, autogestió i desenvolupament personal, motivació i identificació amb l'organització i habilitats socials i comunicatives.
Les competències clau són: responsabilitat i orientació a la qualitat, autocontrol i resistència a la pressió, autogestió i desenvolupament personal.
Cada competència es valora d'1 a 10 punts. Per obtenir la qualificació d'apte en aquesta prova s'han de complir dos requisits:
1. Obtenir una puntuació total igual o superior a 50 punts.
2. Obtenir una puntuació superior a 3 punts en les competències clau.
La qualificació de la prova d'adequació psicoprofessional és d'apte o no apte i s'obté a partir de la integració de la informació obtinguda del test de competències i de l'entrevista. Per superar-la s'ha d'obtenir la qualificació d'apte. Les persones que no la superin seran excloses de la convocatòria.
El dia de la realització del test de competències, les persones participants hauran de lliurar un informe de la vida laboral emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social i hauran d'emplenar un qüestionari sobre aspectes relacionats amb el curriculum vitae i els interessos professionals, que s'utilitzaran com a element de suport a la prova d'adequació psicoprofessional.
El dia de la realització de l'entrevista les persones participants han de lliurar una fotografia actual en format carnet.
6.1.4 Quarta prova. Coneixements de llengua catalana.
Les persones participants han de posseir els coneixements de nivell de suficiència de català (C1), equivalent o superior de conformitat amb el que estableix el Decret 161/2002, d'11 de juny, sobre l'acreditació del coneixement del català i l'aranès en els processos de selecció de personal i de provisió de llocs de treball de les administracions públiques de Catalunya, en el grau adequat a les funcions pròpies de les places objecte d'aquesta convocatòria.
6.1.4.1 Exempció de la realització de la prova de coneixements de llengua catalana.
Per acreditar que estan exemptes de fer la prova de coneixements de llengua catalana, les persones participants han d'aportar, d'acord amb el que estableix la base 8.2, algun dels documents que es detallen a continuació, en el termini de deu dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació de la llista de persones convocades a la comprovació de les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica:
a) Còpia de la documentació acreditativa d'estar en possessió del certificat de nivell de suficiència de català (C1) o superior de la Secretaria de Política Lingüística, d'acord amb el Decret 37/2024, de 6 de febrer, sobre l'avaluació i certificació de coneixements de llengua general de català, o un dels títols, diplomes i certificats equivalents establerts per l'Ordre VCP/491/2009, de 12 de novembre, per la qual es refonen i s'actualitzen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de català de la Secretaria de Política Lingüística.
b) Certificat del secretari general del departament corresponent, o de l'òrgan en el qual delegui aquesta funció, en què consti de forma clara i expressa el procés de selecció per accedir a l'Administració de la Generalitat de Catalunya en què hagi participat, el nivell de coneixements de llengua catalana requerit a la convocatòria i l'especificació que ha obtingut plaça o que ha superat la prova esmentada en altres processos de la mateixa oferta pública d'ocupació. Si es tracta d'algun dels processos selectius convocats i resolts pel Departament d'Interior i Seguretat Pública, no serà necessària l'acreditació documental.
El tribunal qualificador aprovarà i farà pública la llista provisional de les persones participants que estan exemptes de realitzar la prova de coneixements de llengua catalana, les quals disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a comptar de l'endemà de la publicació d'aquesta llista, per esmenar els defectes o presentar la documentació acreditativa de posseir els coneixements de nivell de suficiència de català (C1), equivalent o superior.
Una vegada transcorregut el termini esmentat anteriorment, el tribunal qualificador aprovarà i farà pública la llista definitiva de les persones participants que estan exemptes de realitzar la prova de coneixements de llengua catalana. Les persones no exemptes seran convocades a realitzar aquesta prova.
6.1.4.2 Prova de coneixements de llengua catalana.
La realització d'aquesta prova és de caràcter obligatori i eliminatori per a les persones participants que no n'estiguin exemptes.
La prova de coneixements de llengua catalana consta de dues parts:
Primera part: s'hi avaluen el domini de l'expressió escrita mitjançant la redacció d'un text de 180 paraules, com a mínim, i els coneixements pràctics de llengua per mitjà de cinc blocs de preguntes sobre coneixements sintàctics i de comprensió de llengua catalana relacionats, en un grau adequat, amb les funcions pròpies de les places objecte d'aquesta convocatòria.
Segona part: consisteix en la lectura en veu alta d'un text i una conversa sobre temes proposats a fi d'avaluar l'expressió oral.
Aquesta prova té una durada màxima d'1 hora i 30 minuts per a la primera part i de 10 minuts per a la segona part.
La qualificació d'aquesta prova és d'apte o no apte. Per superar-la s'ha d'obtenir la qualificació d'apte, per a la qual cosa s'ha d'obtenir una puntuació total mínima del 70%. Les persones que no superin aquesta prova seran excloses de la convocatòria.
6.1.5 Comprovació de les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica.
Consisteix a realitzar les proves mèdiques necessàries per comprovar que les persones participants tenen l'aptitud psicofísica necessària per desenvolupar la tasca policial i no estan incloses en cap de les causes d'exclusió indicades a l'annex 3.
En aquestes proves s'apliquen les tècniques mèdiques d'ús convencional que es considerin oportunes, analítiques d'orina i de sang i les exploracions o proves complementàries que els metges designats pel tribunal qualificador creguin oportunes. Cada una de les proves es farà en una única crida en els dies i hores que es determinin.
A l'efecte de comprovar les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica del punt 14.9 de l'annex 3, es podran dur a terme les proves de manipulació pertinents amb personal assessor expert en la matèria. Així mateix, a l'efecte de comprovar les causes d'exclusió del punt 7 de l'annex 3, es podran efectuar les proves pertinents.
A l'inici de la prova, les persones participants hauran de contestar, mitjançant una declaració jurada, un qüestionari en relació amb les seves condicions psicofísiques, malalties patides i tractaments mèdics a què hagin estat sotmeses. En el cas que una persona participant no consigni completament o falsegi alguna de les dades d'aquest qüestionari, serà exclosa de la convocatòria.
Tenint en compte que les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica que comporten nivells de tall (valors màxims o mínims per a l'exclusió, com per exemple la tensió arterial, l'agudesa auditiva, l'agudesa visual, les proves respiratòries i totes les antropomètriques) són variables biològiques i, per tant, susceptibles de patir petits canvis depenent del dia i de les circumstàncies externes, l'exclusió o no de la persona participant en una d'aquestes proves vindrà donada pel resultat de les mesures preses el dia i a l'hora determinats pel tribunal qualificador, amb els aparells establerts, els procediments validats i el personal especialment format per tal de garantir la igualtat d'oportunitats de totes les persones participants. En conseqüència, no tindran validesa les proves i els certificats mèdics o antropomètrics que la persona participant pugui aportar abans, durant o després del dia de la prova mèdica en relació amb les causes d'exclusió abans esmentades i que són el resultat de proves realitzades en circumstàncies diferents per a cada persona participant.
Les persones participants incloses en alguna de les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica establertes a l'annex 3 seran excloses de la convocatòria. La llista de persones excloses es publicarà als registres del Departament d'Interior i Seguretat Pública, de la Direcció General de la Policia i dels serveis territorials del Departament d'Interior i Seguretat Pública.
Amb aquesta publicació es considera feta la notificació oportuna a les persones participants i s'inicien els terminis a l'efecte de possibles recursos. La informació publicada pel tribunal qualificador es pot consultar a través de l'adreça d'internet http://mossos.gencat.cat.
La realització de les proves mèdiques implica el consentiment de les persones participants perquè se'ls facin fotografies de les lesions dermatològiques i perquè els resultats de les proves mèdiques es posin a disposició del tribunal qualificador a fi que serveixin de fonament per avaluar la prova.
6.1.6 Comprovació de tatuatges.
La comprovació de tatuatges es farà de manera independent durant la realització de la comprovació de les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica.
Comportarà l'exclusió de la convocatòria el fet de tenir tatuatges amb un contingut contrari als principis, valors i competències establerts en el Codi d'ètica de la Policia de Catalunya (Acord GOV/25/2015, de 24 de febrer).
La comprovació de tatuatges implica el consentiment de les persones participants perquè se'ls facin fotografies dels tatuatges a fi de posar-les a disposició del tribunal qualificador per a la seva avaluació.
6.2 Fase de concurs.
En aquesta fase els mèrits es valoren amb 4,5 punts com a màxim.
Els mèrits es valoren amb referència a l'últim dia del termini de presentació de sol·licituds de participació.
La documentació acreditativa dels mèrits descrits a les bases 6.2.2 i 6.2.3 s'ha de presentar d'acord amb el que estableix la base 8.2, en el termini de 10 dies hàbils a comptar de la publicació de la llista de persones convocades a la comprovació de les causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica.
Pel que fa al mèrit descrit a la base 6.2.1, la comprovació es farà d'ofici, excepte per a les persones que vulguin al·legar equivalències a l'ACTIC (per exemple, cursos COMPETIC i assignatures Competències TIC i Competències Digitals a l'FP de la Universitat Oberta de Catalunya) o les que no hagin autoritzat la consulta telemàtica, que hauran de presentar la documentació acreditativa en el termini i la forma descrits al paràgraf anterior.
6.2.1 Competències en tecnologies de la informació i la comunicació.
Els certificats d'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC) establerts pel Decret 13/2021, de 2 de març, pel qual es regula l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació, i els certificats declarats equivalents, d'acord amb la normativa que ho estableix, es valoren fins a un màxim d'1,5 punts, d'acord amb el barem següent:
- Certificat bàsic: 0,5 punts.
- Certificat mitjà: 1 punt.
- Certificat avançat: 1,5 punts.
En cas que es disposi de més d'un certificat, únicament es valorarà el de nivell més alt.
6.2.2 Coneixements de llengua catalana.
Els certificats acreditatius del nivell superior de català (C2) de la Secretaria de Política Lingüística, d'acord amb la denominació del Decret 37/2024, de 6 de febrer, sobre l'avaluació i certificació de coneixements de llengua general de català, o equivalents, es valoren amb 1,5 punts.
Les equivalències al nivell esmentat s'estableixen d'acord amb l'Ordre VCP/491/2009, de 12 de novembre, per la qual es refonen i s'actualitzen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de català de la Secretaria de Política Lingüística (DOGC núm. 5511, de 23.11.2009).
6.2.3 Coneixements de llengua aranesa.
Els coneixements de llengua aranesa es valoren fins a un màxim d'1,5 punts, d'acord amb el barem següent:
a) Certificats acreditatius del nivell C de coneixements orals i escrits mitjans d'aranès (occità d'Aran) del Conselh Generau d'Aran (nivell B2 del Marc europeu comú de referència) o equivalent: 1 punt.
b) Certificats acreditatius del nivell D de coneixements orals i escrits aprofundits d'aranès (occità d'Aran) o equivalent o el diploma de mestre d'aranès del Conselh Generau d'Aran o equivalent: 1,5 punts.
Les equivalències als nivells esmentats s'estableixen en el Reglament regulador de les certificacions que expedeix el Conselh Generau d'Aran sobre els coneixements d'aranès.
6.2.4 El tribunal qualificador aprovarà i farà pública la valoració provisional de la fase de concurs de les persones participants, les quals disposaran d'un termini de deu dies hàbils per presentar les al·legacions i la documentació acreditativa que considerin oportunes.
El tribunal qualificador, un cop analitzades les al·legacions, aprovarà i farà pública la valoració definitiva de la fase de concurs.
6.3 Acreditació de requisits per al nomenament d'aspirants alumnes.
6.3.1 Seran convocades a realitzar la fase de formació les 975 persones participants que hagin estat aptes en la fase d'oposició.
Pel que fa a les places reservades a les dones, si en la fase d'oposició han estat aptes més de 390, el tribunal qualificador sumarà les puntuacions corresponents a la fase d'oposició i a la fase de concurs de les dones aptes en la fase d'oposició i les ordenarà de més a menys puntuació. Les 390 dones amb millor puntuació seran convocades a la fase de formació.
En el cas que hi hagi més de 390 dones aptes en la fase d'oposició, les que corresponguin a una classificació posterior a la posició 390 s'inclouran a la via de les places no reservades.
Per a les places no reservades, si en la fase d'oposició han estat aptes més de 585 persones, el tribunal qualificador sumarà les puntuacions corresponents a la fase d'oposició i a la fase de concurs de totes les persones aptes en la fase d'oposició, descomptant les dones ja proposades per realitzar la fase de formació per la via de les places reservades, i les ordenarà de més a menys puntuació. Les 585 persones més ben classificades seran convocades a la fase de formació.
En cas d'empat de puntuació, s'aplicaran els criteris de desempat següents:
- En primer lloc, per la puntuació més alta obtinguda en la subprova aptitudinal.
- En segon lloc, per la puntuació més alta obtinguda en la subprova de coneixements.
- En tercer lloc, per la puntuació més alta obtinguda en la prova física.
- Finalment, si persisteix l'empat, es resoldrà per la puntuació més alta obtinguda en cadascun dels exercicis de la prova física, per l'ordre en què apareixen a la base 6.1.2.
En el cas que el nombre de dones convocades sigui inferior a 390, la diferència fins a aquesta xifra acreixerà el nombre de places ofertes a la resta de persones, i a l'inrevés, si s'escau.
La convocatòria a la fase de formació s'ha de fer seguint una llista final de les persones que hagin superat el procés, ordenades segons la puntuació obtinguda i d'acord amb el nombre de places reservades per torn.
Cap de les persones convocades a la fase de formació no pot tenir un diferencial negatiu de puntuació de més del 20% respecte a les persones de l'altre torn de places que es trobin dins el nombre màxim de persones a convocar a la fase de formació sumant els dos torns.
6.3.2 El tribunal qualificador farà pública la llista de les persones convocades a la fase de formació a les quals els falti acreditar algun requisit de participació, dels previstos a la base 2.1, si no ha estat possible la comprovació prèvia.
Aquestes persones hauran de presentar la documentació acreditativa en el termini de vint dies hàbils a partir de la publicació de la llista de persones convocades a la fase de formació d'acord amb el que estableix la base 8.2.
Les persones participants que no presentin la documentació indicada dins el termini establert en aquesta base, i les que no compleixin algun dels requisits, no podran ser nomenades aspirants alumnes, seran excloses de la convocatòria i les seves actuacions quedaran anul·lades, sens perjudici de les responsabilitats en què hagin pogut incórrer.
Si una de les persones proposades per realitzar la fase de formació és declarada exclosa de la convocatòria, el tribunal qualificador proposarà per realitzar la fase de formació la següent persona participant de la llista que estableix la base 6.3.1.
6.4 Fase de formació.
Aquesta fase consisteix a superar un curs selectiu de formació bàsica per a policies d'una durada no superior a 1.350 hores. En aquest curs s'hi avaluen les competències tècniques (coneixements i procediments) i les competències clau (valors i actituds) determinades per l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC).
El programa del curs desenvolupa, en diverses àrees temàtiques, el perfil i les funcions policials bàsiques.
Queden exemptes de fer aquest curs les persones participants que acreditin, mitjançant la presentació de la certificació corresponent, d'acord amb el que estableix la base 8.2, que n'han superat amb anterioritat un de contingut igual o similar, impartit per l'ISPC.
El tribunal qualificador declararà excloses de la convocatòria les persones participants que perdin definitivament la condició d'alumne de l'ISPC, d'acord amb el que estableixen els apartats 8.1.b), 8.1.c), 8.1.d) i 8.1.e) del Decret 95/2010, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (DOGC núm. 5676, de 20.7.2010). La direcció de l'ISPC ha d'informar el tribunal qualificador de les persones participants que perdin definitivament aquesta condició.
Les participants que acreditin que estan embarassades i les persones que gaudeixin de permís per naixement i cura de menor poden sol·licitar al tribunal qualificador l'ajornament de la realització de la fase de formació fins a l'edició següent.
La sol·licitud d'ajornament s'ha d'adreçar al tribunal qualificador i s'ha de presentar d'acord amb el que estableix la base 8.2, abans de la realització de la fase de formació, i haurà d'anar acompanyada obligatòriament de la documentació que acrediti la situació al·legada.
Qualificació: les persones participants han de superar el curs de formació bàsica per a policies de l'ISPC d'acord amb els criteris d'avaluació aprovats per resolució de la seva direcció, a proposta de la Junta d'Avaluació del curs. Aquesta fase es puntua amb 70 punts com a màxim.
Durant aquesta fase, les persones participants seran nomenades aspirants alumnes i tindran la consideració de funcionari o funcionària en pràctiques, percebran les retribucions bàsiques corresponents al grup C, subgrup C1 i estaran en situació d'alta en el règim general de la Seguretat Social.
6.5 Fase de pràctiques.
6.5.1 Seran convocades a realitzar la fase de pràctiques les persones participants que hagin estat aptes en la fase de formació. Si han estat aptes en la fase de formació més de 900 persones, el tribunal qualificador confeccionarà una llista amb totes les persones aptes en la fase de formació de més a menys puntuació total de la convocatòria, i seran convocades a la fase de pràctiques les 900 persones més ben classificades.
En cas d'empat de puntuació, s'aplicaran els criteris de desempat següents:
- En primer lloc, per la puntuació més alta obtinguda en la fase de formació.
- En segon lloc, per la puntuació més alta obtinguda en la primera prova de la fase d'oposició.
- En tercer lloc, per la puntuació més alta obtinguda en la prova física de la fase d'oposició.
Si una de les persones convocades a realitzar la fase de pràctiques renuncia o se la declara exclosa de la convocatòria abans de la finalització del quart període avaluable, el tribunal qualificador proposarà per realitzar la fase de pràctiques la següent persona participant de la llista que estableix la base 6.5.1.
6.5.2 Naturalesa i contingut.
Les persones participants que accedeixin a aquesta fase faran unes pràctiques de caràcter selectiu i obligatori, d'un mínim de dotze mesos de durada, dividides en quatre períodes avaluables de tres mesos, que tindran també cada un caràcter selectiu. Les persones funcionàries en pràctiques han de tenir una presència real al servei com a mínim de 280 hores per període. En cas contrari, tindrà la consideració de període no avaluable.
Aquestes pràctiques es faran prestant servei efectiu en un lloc de treball determinat per la Direcció General de la Policia, idoni per obtenir el nivell de professionalització i formació integral del funcionari o funcionària en pràctiques.
6.5.3 Avaluació i qualificació.
Per avaluar cada període de pràctiques s'elaborarà un model d'acta individual, aprovat pel tribunal qualificador, que avaluï un seguit de factors conductuals que abastin camps d'observació en els quals es descriguin coneixements del treball, flexibilitat, habilitats socials i comunicació, compliment d'ordres i disciplina, disposició personal vers el treball, autonomia, judici pràctic i autocontrol, així com principis, valors i competències establerts en el Codi d'ètica de la policia de Catalunya (Acord GOV/25/2015, de 24 de febrer). La valoració de cada període de pràctiques se sotmetrà a la decisió del tribunal qualificador, que establirà la qualificació d'apte o no apte.
El tribunal qualificador, de conformitat amb els criteris d'avaluació prèviament aprovats i publicats, acordarà que les persones funcionàries en pràctiques amb una qualificació de no apte en un període siguin declarades no aptes en la fase de pràctiques o continuïn en aquesta fase.
Les persones funcionàries en pràctiques que obtinguin la qualificació de no apte en dos períodes seran declarades no aptes en la fase de pràctiques.
Així mateix, la Comissaria General d'Inspecció i Avaluació elevarà al tribunal qualificador informes individualitzats de les persones funcionàries sobre fets rellevants dels quals es tingui coneixement, relacionats amb els factors conductuals, principis, valors i actituds descrits anteriorment, a l'efecte que siguin valorats pel tribunal qualificador.
En els casos de persones funcionàries en pràctiques que no hagin pogut ser avaluades en els períodes de pràctiques per no haver arribat al temps mínim determinat en els criteris d'avaluació, el tribunal qualificador valorarà la seva continuïtat o exclusió de la fase de pràctiques.
Qualificació: la qualificació de la fase de pràctiques és d'apte o no apte. Per superar-la s'ha d'obtenir la qualificació d'apte, d'acord amb els criteris d'avaluació proposats per la Comissaria General d'Inspecció i Avaluació i aprovats i publicats pel tribunal qualificador.
6.5.4 Retribucions i Seguretat Social.
Durant aquesta fase, les persones participants seran nomenades funcionàries en pràctiques, percebran les retribucions bàsiques corresponents al grup C, subgrup C1, el complement de destinació corresponent als llocs de treball de la categoria de mosso/a i el complement específic que consta per als mossos en pràctiques a les taules retributives vigents, i estaran en situació d'alta en el règim general de la Seguretat Social.
Les persones nomenades funcionàries en pràctiques ho seran fins al nomenament com a funcionàries de carrera mitjançant una resolució de la persona titular de la Secretaria General que es publicarà al DOGC.
—7 Nomenament de funcionaris i funcionàries de carrera
El tribunal qualificador aprovarà i farà publica la llista de persones participants que hagin resultat aptes en la fase de pràctiques, ordenades segons la puntuació del sumatori resultant de la puntuació obtinguda en les fases d'oposició, de concurs i de formació de més a menys puntuació.
El tribunal qualificador elevarà la proposta de persones participants aptes a la convocatòria a la persona titular de la Secretaria General per tal que les nomeni funcionàries de carrera mitjançant una resolució que es publicarà al DOGC.
En cap cas no es podrà proposar el nomenament d'un nombre de participants superior al de les places ofertes a la convocatòria.
—8 Publicacions i informació del desenvolupament del procés de selecció i presentació de documentació
8.1 Les publicacions oficials relatives a la convocatòria es fan als registres que estableix la normativa aplicable.
Aquestes publicacions, així com la resta d'actes que se'n derivin, els continguts informatius i els models de documents a què fan referència aquestes bases es poden consultar a l'adreça d'internet http://mossos.gencat.cat.
8.2 Les persones participants han de presentar els escrits i la documentació mitjançant el formulari habilitat en el tràmit específic Presentar documents, escrits, esmenes i al·legacions, que es pot trobar a l'adreça d'internet http://mossos.gencat.cat.
Les trameses fetes per aquest portal queden registrades automàticament en el Registre general electrònic.
—9 Recursos
9.1 Contra les resolucions definitives de la persona titular de la Secretaria General les persones interessades poden interposar, potestativament, recurs de reposició davant el mateix òrgan que les ha dictat en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació al DOGC, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 77 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, o bé directament recurs contenciós administratiu, davant la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació al DOGC, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
9.2 Contra les resolucions definitives i els actes de tràmit del tribunal qualificador, si aquests últims decideixen directament o indirectament el fons de l'afer, determinen la impossibilitat de continuar la convocatòria o produeixen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims, les persones interessades poden interposar, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació o notificació, recurs d'alçada davant l'òrgan que els ha dictat o davant el competent per resoldre'ls, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Igualment, les persones interessades poden interposar qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.
Annex 2
Prova física
A) Descripció dels exercicis físics:
1. Circuit d'agilitat.
Objectiu: valorar l'agilitat de la persona participant.
Descripció de l'exercici:
a) La persona participant inicia l'exercici asseguda a terra amb recolzament de peus, mans i glutis darrere la línia de sortida.
b) Quan el testador fa el senyal, es posa en marxa el cronòmetre i la persona participant inicia l'exercici. Surt corrent fins a situar-se entre dos cons col·locats davant d'un matalàs i fa una tombarella amb recolzament de les dues mans sobre el matalàs. A continuació es dirigeix cap a la primera tanca, la deixa al costat esquerre fins a ultrapassar-la i hi passa per sota. Corre després cap al plint d'1 metre d'alçada, que ha de sobrepassar per la part central amb tot el cos (amb recolzament o sense) i entre dues barres verticals situades als extrems del plint. Tot seguit es dirigeix cap a la segona tanca, que passa directament per darrere, gira cap a la dreta i hi passa per sota. Va frontalment cap a la primera tanca, que ha de sobrepassar amb els dos peus en una fase aèria prolongada (dones 80 centímetres, homes 90 centímetres). Seguidament, ha d'agafar amb les dues mans i transportar sobre les espatlles (per les nanses o els extrems) un sac d'uns 15 quilograms (dones) i d'uns 20 quilograms (homes), corrent cap endavant des del lloc on hi havia el sac fins a un con situat a 10 metres, ha de girar 180º al seu voltant per l'esquerra i sense tocar-lo, i tornar en sentit oposat també corrent 10 metres més cap endavant fins a la línia d'arribada.
c) S'atura el cronòmetre en el moment en què la persona participant traspassi amb els dos peus la línia d'arribada, portant el sac agafat correctament, i es registra el temps emprat en segons.
Normes de l'exercici:
a) No es pot trepitjar la línia de sortida, no es pot sortir abans del senyal del testador i s'ha d'estar correctament col·locat abans de començar l'exercici.
b) La tombarella s'ha de fer sobre l'eix transversal del tronc (no és correcta la tombarella tipus judo) i s'ha de sortir del matalàs després de traspassar el con que marca la sortida.
c) El sac ha d'estar ben col·locat, recolzat sobre les espatlles i agafat amb les dues mans, abans de traspassar la línia marcada a terra i poder iniciar la cursa de 10 metres cap al con.
d) En el transcurs de l'exercici no es pot tombar o desplaçar (horitzontalment o verticalment) cap obstacle.
e) No és permès canviar el sentit del desplaçament del circuit o no realitzar tot el recorregut tal com està descrit.
Si s'incompleix alguna de les normes de l'exercici, l'intent es considerarà nul.
Valoració de l'exercici: se'n fan dos intents, no consecutius, i el resultat vàlid és el millor temps (en segons i dècimes).
2. Pressió sobre banc.
Objectiu: mesurar la força i la resistència de la musculatura de l'extremitat superior de la persona participant.
Descripció de l'exercici:
a) La persona participant inicia l'exercici en posició decúbit supí sobre el banc de pressió amb els peus recolzats a terra.
b) Quan el testador fa el senyal, es posa en marxa el cronòmetre i la persona participant inicia l'exercici, des de la posició de braços estirats.
Ha d'aixecar el pes, de 40 kg per als homes i de 25 kg per a les dones, el nombre més elevat de repeticions possible en un temps màxim de 45 segons.
L'aixecament s'ha de fer amb les dues mans, amb una separació lleugerament més gran que la de les espatlles en una acció de flexió-extensió dels colzes en la seva projecció vertical.
c) L'exercici finalitza un cop transcorregut el temps màxim de 45 segons o bé per voluntat de la persona participant.
Normes de l'exercici:
a) La repetició no és vàlida si no s'estenen els colzes totalment o la barra no toca el pit en la flexió dels colzes.
b) No està permès fer rebots amb la barra.
c) Les repeticions es compten en veu alta, i s'utilitza el mateix número que l'anterior en cas d'una repetició no vàlida.
d) No es poden utilitzar guants, magnèsia ni qualsevol altra substància.
Valoració de l'exercici: se'n fa un sol intent, i es registra el nombre total de repeticions vàlides realitzades durant un temps màxim de 45 segons.
3. Cursa de llançadora.
Objectiu: valorar la resistència aeròbica de la persona participant.
Descripció de l'exercici:
a) La persona participant se situa darrere d'una de les dues línies paral·leles pintades a terra i distants entre si 20 metres.
b) Quan senti el senyal sonor d'inici de l'exercici, ha de córrer cap a l'altra línia, fins a trepitjar-la, i ha d'esperar a tornar a sentir un altre senyal sonor.
c) Cada senyal sonor indica que s'ha d'iniciar el desplaçament cap a la línia contrària, intentant seguir el ritme, que és progressivament (cada minut) més ràpid al llarg de l'exercici.
d) Ha de repetir constantment aquest cicle d'anada i tornada fins que no sigui capaç de trepitjar la línia en sentir el senyal sonor, moment en el qual s'acaba l'exercici.
Normes de l'exercici:
a) La línia s'ha de trepitjar abans o en el moment que se senti el senyal sonor.
b) No es pot córrer cap a la línia contrària fins que no s'hagi sentit el senyal.
c) No es poden fer girs circulars, s'ha de pivotar.
Valoració de l'exercici: se'n fa un sol intent, i es registra el número de l'últim període o palier anunciat pel magnetòfon.
B) Barems dels exercicis físics
P=puntuació; CA=circuit d'agilitat, en segons; PB=pressió sobre banc, en repeticions; CL=cursa de llançadora, en períodes o paliers.
1. Homes |
|||
P |
CA |
PB |
CL |
0 |
>20,5 |
<24 |
<6,5 |
1 |
20,5 |
24,0 |
6,5 |
2 |
19,8 |
27,0 |
7,5 |
3 |
19,3 |
28,0 |
8,0 |
4 |
18,8 |
30,0 |
8,5 |
5 |
18,4 |
31,0 |
9,0 |
6 |
18,0 |
33,0 |
9,5 |
7 |
17,5 |
34,0 |
10,5 |
8 |
17,0 |
36,0 |
11,0 |
9 |
16,3 |
39,0 |
12,0 |
10 |
<16,3 |
>42 |
12,5 |
2. Dones |
|||
P |
CA |
PB |
CL |
0 |
>24,5 |
<10 |
<3,5 |
1 |
24,5 |
10,0 |
3,5 |
2 |
23,2 |
13,0 |
4,5 |
3 |
22,5 |
16,0 |
5,0 |
4 |
22,0 |
18,0 |
6,0 |
5 |
21,5 |
20,0 |
6,5 |
6 |
21,0 |
22,0 |
7,0 |
7 |
20,5 |
24,0 |
7,5 |
8 |
19,8 |
27,0 |
8,0 |
9 |
18,9 |
30,0 |
9,0 |
10 |
<18,9 |
>34 |
10,0 |
Annex 3
Causes d'exclusió per manca d'aptitud psicofísica
1. Aparell circulatori.
1.1 Insuficiència cardíaca en totes les possibles manifestacions, independentment de la causa.
1.2 Alteracions congènites o adquirides del cor, mediastí o de grans vasos que alterin o puguin alterar en la seva evolució la normalitat funcional de l'aparell cardiocirculatori.
1.3 Trastorns de la conducció. Trastorns del ritme cardíac d'importància clínica.
1.4 Insuficiència coronària.
1.5 Pericarditis activa o residual.
1.6 Insuficiència arterial perifèrica.
1.7 Insuficiència venosa perifèrica.
1.8 Antecedents de síncope recidivant.
1.9. Portadors de marcapassos, desfibril·ladors/cardioversors implantables (DCI), pròtesis o empelts cardiovasculars.
1.10 Malformacions arteriovenoses. Shunt i aneurismes arterials. Limfedema.
1.11 Mesura en repòs de TA sistòlica superior a 155 mmHg. Mesura en repòs de TA diastòlica superior a 90 mmHg. Hipotensió simptomàtica.
2. Aparell respiratori.
2.1 Malalties respiratòries amb repercussió permanent o ocasional en la funció respiratòria.
2.2 Malformacions o lesions de les vies respiratòries altes o baixes, parènquima pulmonar, pleures o tòrax.
2.3 Capacitat vital (FVC) inferior al 80% del seu valor teòric. FEV1 inferior al 80% del seu valor teòric o el FEV1/FVC inferior al 70%.
2.4 Antecedent de pneumotòrax repetitiu sense correcció quirúrgica.
3. Aparell genitourinari.
3.1 Malformacions, alteracions o lesions del tracte genitourinari.
3.2 Disfuncions urogenitals cròniques.
3.3 Nefropaties de qualsevol etiologia. Insuficiència renal. Hidronefrosi.
3.4 Absència anatòmica o funcional d'un ronyó.
3.5 Litiasi crònica del tracte urinari.
4. Aparell digestiu.
4.1 Malformacions, lesions o alteracions de l'aparell digestiu, inclosos el fetge, les vies biliars, el pàncrees exocrí o les glàndules salivals.
4.2 Disfuncions que comprometin la masticació, la deglució, la digestió o l'excreció.
4.3 Hèrnies o eventracions no tractades o reincidents.
4.4 Úlcera gastroduodenal.
4.5 Hepatopaties (inclou les alteracions metabòliques).
4.6 Malaltia inflamatòria crònica intestinal. Síndrome de malabsorció.
4.7 Qualsevol alteració colorectal que dificulti o limiti la funció policial.
4.8 Pancreopaties cròniques o reincidents.
4.9 Seqüeles postquirúrgiques que puguin limitar la funció policial. Alteracions de la paret abdominal incompatibles amb l'activitat física.
4.10 Trastorns funcionals digestius incompatibles amb el servei.
5. Sistema hematopoètic.
5.1 Hemopaties que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial.
5.2 Alteracions analítiques significatives en sang.
6. Aparell locomotor.
6.1 Alteracions de l'aparell locomotor que limitin o dificultin la funció policial o que es puguin agreujar amb l'exercici de la funció policial (patologia òssia d'extremitats, retraccions o limitacions funcionals de causa muscular o articular, defectes de columna vertebral i altres processos ossis, musculars, articulars o lligamentosos).
6.2 Malalties, lesions, alteracions anatòmiques o processos congènits o adquirits de l'aparell locomotor que dificultin o impedeixin l'ús habitual del calçat, l'equipament, l'armament o la uniformitat reglamentària o que produeixin trastorns funcionals que incapacitin o limitin la marxa, la bipedestació perllongada o l'exercici físic.
6.3 Absència o pèrdua de la falange distal del primer dit del peu. Pèrdua d'un dit o metatarsià. Pèrdua de dos dits del mateix peu. Pèrdua de la integritat del primer dit del peu.
6.4 Hàl·lux valg, dit de martell o qualsevol altra deformitat dels dits de mans o de peus que pugui alterar la funcionalitat o dificultar l'ús del calçat reglamentari, la bipedestació perllongada, la marxa o la cursa.
6.5 Amputació total de qualsevol dit de les mans. Amputació parcial de qualsevol dit de les mans fora de la falta de la falange distal d'un sol dels dits 3r, 4t o 5è de la mà no dominant. La mà dominant ha de mantenir la integritat anatòmicament i funcionalment.
6.6 Reducció de rangs fisiològics de moviment articular que limitin la funció policial. Inestabilitat articular detectable per exploració física i compatible amb els resultats de proves d'imatge.
6.7 Escoliosi superior a 15º.
6.8 Dismetria de les extremitats inferiors igual o superior a 2 cm. Dismetria de les extremitats inferiors superior a 1,5 cm si s'acompanya d'escoliosi superior a 10º (angle de COBB).
6.9 Cifosi superior a 45º. Qualsevol deformitat de la columna vertebral, sigui quina sigui la seva magnitud, que pugui dificultar l'exercici de la funció policial o que, a criteri del tribunal mèdic, es pugui agreujar amb l'exercici de l'activitat policial.
6.10 Patologia osteoarticular. Imatge radiològica compatible amb patologia osteoarticular de columna. Alteracions morfològiques en cossos vertebrals, discs intervertebrals o apòfisis articulars. Qualsevol tipus de cirurgia estabilitzadora de la columna vertebral.
6.11 Gonartrosi (artrosi de genoll). Desviacions de l'eix de les extremitats inferiors (genoll var, genoll valg). Presència d'alteracions lligamentoses en proves d'imatge.
6.12 Valg o var de membres inferiors superior a 20º o amb repercussió articular.
6.13 Luxació recidivant d'espatlla.
6.14 Fibromiàlgia. Fatiga crònica.
6.15 Processos patològics en fase aguda en el moment del reconeixement mèdic o que impedeixin la correcta exploració o valoració.
6.16 Qualsevol altre procés de l'aparell locomotor que pugui limitar o dificultar l'exercici de la funció policial.
7. Trastorns psiquiàtrics.
7.1 Trastorns del desenvolupament neurològic, trastorns per dèficit d'atenció, trastorns de l'aprenentatge que dificultin el desenvolupament de la tasca policial, de les habilitats motores, de la comunicació o del desenvolupament, demència i altres trastorns cognoscitius.
7.2 Trastorns mentals o del comportament relacionats amb el consum de substàncies i trastorns addictius.
7.3 Trastorns de l'espectre de l'esquizofrènia i altres trastorns psicòtics en totes les seves expressions, inclosos els existents en els antecedents, encara que es trobin asimptomàtics.
7.4 Trastorns bipolar, depressiu, d'ansietat, obsessiu-compulsiu, somatomorfs, ficticis, dissociatius, adaptatius o de personalitat que puguin comportar limitacions en el desenvolupament de la funció policial.
7.5 Trastorns de la personalitat i del comportament. Trets de la personalitat alterats que menystinguin la capacitat per al desenvolupament normal de les funcions policials.
7.6 Trastorns de la conducta alimentària. Trastorns del son que, per la seva intensitat o repercussió funcional, dificultin o limitin el desenvolupament normal de les funcions policials.
7.7 Antecedent de patologia psiquiàtrica greu o que hagi requerit ingrés hospitalari i que pugui comprometre o dificultar la funció policial.
7.8. Tots aquells trastorns mentals i de la conducta que menystinguin la capacitat per al desenvolupament normal de les funcions policials.
8. Trastorns del sistema nerviós.
8.1 Epilèpsia. Convulsions sense filiar.
8.2 Malformacions, patologies o lesions del sistema nerviós central o perifèric.
8.3 Síndromes vertiginoses de qualsevol etiologia.
8.4 Tremolors, tics, espasmes.
9. Sistema endocrí.
9.1 Malformacions o disfuncions de les glàndules endocrines o mixtes.
9.2 Diabetis mellitus tipus I.
9.3 Qualsevol tipus de diabetis no controlada, amb evidència d'alguna complicació o que pugui dificultar el compliment de qualsevol dels requeriments propis de la funció policial, segons el criteri dels facultatius designats pel tribunal qualificador.
10. Ulls i visió.
10.1 Refracció subjectiva que superi algun dels següents en un o en els dos ulls: miopia de 3 diòptries (-3Dp), hipermetropia de 3 diòptries (+3Dp), astigmatisme de qualsevol signe de 2 diòptries (+/-2Dp).
10.2 Agudesa visual llunyana:
AV monocular millor ull sense correcció <0.6
AV monocular pitjor ull sense correcció <0.4
AV binocular sense correcció <0.7
10.3 Camp binocular: presència d'escotomes absoluts o relatius significatius en la sensibilitat retiniana en els 60 graus centrals. Camp monocular: presència d'escotomes absoluts o relatius significatius en la sensibilitat retiniana en el camp visual central (30 graus).
10.4 Estrabisme, parèsia/paràlisi de nervis oculomotors, nistagmes, endofòria superior a 8 diòptries (Dp) prismàtiques, exofòria superior a 10 diòptries (Dp) prismàtiques o hiperfòria superior a 1 diòptria (Dp) prismàtica.
10.5 Defecte pupil·lar aferent (relatiu o absolut).
10.6 Ptosis, lagoftalmos, ectropi, entropi, epífora.
10.7 Orbitopatia per hipertiroïdisme, proptosis o exoftàlmies de qualsevol causa.
10.8 Conjuntivitis crònica.
10.9 Queratitis, herpes corneal, leucomes, estafilomes, distròfies, èctasis, queratocon o ull sec sever.
10.10 Luxació, subluxació o ectòpies del cristal·lí. Cataracta u opacitats que afectin l'agudesa visual. Afàquies o pseudoafàquies.
10.11 Patologia vitreoretinal degenerativa, inflamatòria, tumoral o traumàtica de la retina/vitri que produeixi un trastorn funcional.
10.12 Neuritis òptica, edema papil·la, neuropatia isquèmica, glaucoma o atrofia òptica.
10.13 Discromatòpsia. Es considerarà causa d'exclusió quan el test de Farnswoth D15 mostri una o més alteracions en la prova de separació de grisos o dos o més creuaments majors en els cercles cromàtics.
10.14 Trasplantament corneal d'espessor total, queratotomia radial, anells intraestromals, lents intraoculars en cambra anterior o lents de colàmer implantables (ICL entre l'iris i el cristal·lí).
10.15 Qualsevol cirurgia de glaucoma.
10.16 Qualsevol cirurgia de retina.
10.17 Cirurgia de cristal·lí amb implant de lent intraocular o sense.
10.18 Cirurgia per a la correcció de traumatisme ocular perforant.
11. Otorrinolaringologia.
11.1 Malformacions o alteracions dels òrgans que intervenen en la fonació o audició (llavis, paladar, boca, faringe, laringe, oïda interna, mitjana o externa, cordes vocals, sistema nerviós i d'altres) que puguin comprometre la funció respiratòria, fonatòria o auditiva.
11.2 Manifestacions vertiginoses de qualsevol etiologia.
11.3 Valors d'audiometria mesurada sense correcció auditiva amb xifres iguals o superiors a 45 dB a la freqüència de 4.000 Hz en una o en les dues oïdes.
11.4 Valors d'audiometria mesurada sense correcció auditiva, amb xifres iguals o superiors a 35 dB a les freqüències compreses entre 500 i 3.000 Hz en una o en les dues oïdes.
11.5 Reducció o alteracions de la sensibilitat olfactiva de qualsevol etiologia. Paròsmia.
11.6 Alteracions anatòmiques i fisiològiques que suposin una síndrome d'apnea obstructiva del son (SAOS o SAHS).
11.7 Quequesa que dificulti la funció policial.
12. Pell, fàneres i glàndules exocrines.
12.1 Malformacions, tumoracions, lesions de la pell. Lesions de les fàneres que puguin comprometre la funció policial.
12.2 Cicatrius que, per la seva extensió, profunditat o característiques, puguin ser incompatibles amb l'ús de l'uniforme, l'equip reglamentari o que puguin comprometre la funció policial.
12.3 Disfuncions de les glàndules exocrines que puguin comprometre la funció policial. Hiperhidrosi.
12.4 Dermatosis generalitzades. Èczemes. Psoriasi que, per la seva extensió o per la seva afectació sistèmica, pugui comportar, previsiblement, limitacions en el desenvolupament de la funció policial o que dificultin l'ús de l'equip reglamentari.
12.5 Altres alteracions dermatològiques que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial.
13. Sang i òrgans hematopoètics.
13.1 Anèmia. Leucopènia. Trombocitopènia.
13.2 Síndromes mieloproliferatius. Mielodisplàsies. Limfoma. Mieloma.
13.3 Hemoglobinopaties amb repercussió funcional o importància diagnòstica.
13.4 Immunodeficiències. Malalties autoimmunes que puguin comportar limitacions en el desenvolupament de la funció policial.
14. Altres.
14.1 Neoplàsia activa. Neoplàsia en període de tractament o seguiment en funció de la probabilitat de recaiguda.
14.2 Malalties infeccioses o parasitàries que originin trastorns funcionals, exigeixin un tractament continuat o que, pel seu risc de contagi, siguin incompatibles amb el desenvolupament de les tasques policials. Càrrega viral de VIH detectable. Situació immunitària que comporti un risc d'infecció oportunista, establert pel fet de tenir una xifra de limfòcits CD4 inferior a 350 cèl./μl.
14.3 Processos hereditaris amb repercussió permanent sobre funcions orgàniques.
14.4 Diàtesi al·lèrgica.
14.5 Proves analítiques compatibles amb patologia de base.
14.6 Detecció de marcadors biològics de consum de drogues d'abús o de medicaments susceptibles de ser utilitzats amb finalitats no terapèutiques a un nivell considerat d'abús.
14.7 Qualsevol altre procés patològic que es consideri que pugui limitar o dificultar l'exercici de la funció policial.
14.8 Ús de qualsevol tipus de medicació o droga que pugui disminuir la capacitat de reacció de la persona o que funcionalment pugui alterar la capacitat per al desenvolupament de les funcions policials.
14.9 Requerir qualsevol adaptació en els vehicles, en les armes o en altres elements de defensa personal del CME. Malalties, lesions, alteracions anatòmiques o processos congènits o adquirits que dificultin o impedeixin l'ús habitual del calçat, l'equip, l'armament o la uniformitat reglamentària, produeixin trastorns funcionals que incapacitin o limitin les tasques policials.
14.10 Tenir un índex de massa corporal de Quetelet inferior a 18,5 o superior a 30. En cas que s'observi un desenvolupament muscular important amb absència de greix, s'admetrà un marge de tolerància d'un 5%.
14.11 Omissió o falsejament de qualsevol condició psicofísica a què faci referència el qüestionari, malaltia patida o tractament mèdic a què s'hagi estat sotmès.